مقالات

Acer چگونه در بازار جهانی جایی برای خود بازکرد؟

acer

شرکت acer فعالیت خود را در سال 1976 در قالب یک شرکت استارتاپی و با نیرو و سرمایه ی  محدود شروع کرد، اما امروز یکی از شناخته شده ترین برندهای تولید لوازم الکترونیکی است. استن شی بنیانگذار ایسر به دلیل موفقیت هایش در ساخت برند و روشهای منحصر به فرد مدیریتی در سراسر جهان شناخته شده است. 

استن شی بنیانگذار شرکت ایسر: «ما اولین انقلاب صنعتی را از دست دادیم. نمی توانستیم دومین انقلاب را هم از دست بدهیم. پس نهایت تلاشمان را بکار گرفتیم تا تکنولوژی را از ایالات متحده به تایوان بیاوریم. این شروع کار ایسر بود.»

Acer چگونه در بازار جهانی جایی برای خود بازکرد؟

درباره بنیانگذار و موسس ایسر

استن شی، بنیانگذار شرکت ایسر در دسامبر سال 1944 در تایوان متولد شد. با از دست دادن پدر در خردسالی او مجبور به کمک به مادرش برای امرار معاش بود. در همان سال ها با تجارت و روش های فروش آشنا شد. او توانست با به کارگیری همین تجربه و تحصیلات دانشگاهی در سال 1976 شرکت ایسر را راه اندازی کند. شی کار خود را در سال 1971 در شرکت Unitron Industrial آغاز کرد، جایی که او اولین ماشین حساب دسکتاپ تایوان را با موفقیت طراحی کرد و توسعه داد.

شی جوایز متعددی دریافت کرده است. در سال 1976 او در بین 10 جوان برجسته­ ی تایوان بود. در سال 1999 سازمان جهانی تجارت او را به عنوان مجری تجارت بین المللی سال انتخاب کرد. در سال 2003 شی از طرف وزارت اقتصاد جایزه­ مشارکت ساخت برند را دریافت کرد. همچنین در سال 1989 از طرف مجله fortune در بین 25 مدیر برتر سال قرار گرفت.

شی فارغ­ التحصیل از دانشگاه شیائو تانگ تایوان، لیسانس، فوق ­لیسانس و دکترای افتخاری خود را به ترتیب در سال های 1968، 1971 و 1999 در رشته مهندسی الکترونیک دریافت کرد. با شناخته شدن روش استثنایی او در مدیریت و تجارت، او توانست بالاترین درجه­ ی افتخاری یعنی دکترای افتخاری را از مدرسه­ Thunderbird School of Global Management دریافت کند.

فعالیت شرکت از ابتدا و حرکت آن در شیب مثبت

شرکت ایسر در سال 1976 کار خود را با تولید کامپیوتر micro-professor با کاربری آموزش زبان اسمبلی و زبان ماشین آغاز کرد. می­توان گفت اولین محصول این شرکت از پرفروش­ترین کامپیوترهای جهان است. پس از تولید سه نسخه از این محصول، ایسر در سال 1987 با بهره­ گیری از تکنولوژی جدید IBM در دسته تولیدکنندگان کامپیوتر قرار­ گرفت.

شرکت acer در سال 1999 به پنج گروه زیر تقسیم شد:

  • acer International Service Group
  • acer Sertek Service Group
  • acer Semiconductor Group
  • acer Information Products Group
  • acer Peripherals Group

با اعلام نارضایتی از سمت مشتریان مبنی بر اینکه acer با محصولات خود رقابت می­کند، ساختار شرکت را به دو دسته ی اصلی brand name sales و contract manufacturing تغییر یافت. پس از آن با وجود تلاشهای acer برای نگهداری خود در بازار جهانی، سهم فروش محصولاتش در آمریکای شمالی نسبت به رقبای اروپایی افت پیدا کرد. عواملی مانند کاهش ارزش دلار تایوان و افزایش قیمت سخت افزار در جهان درآمد acer را بسیار کاهش داد.

 

مشکلات پیش روی ایسر

استن شی: «قبل از ساخت استراتژی باید چشم ­انداز مناسبی از شرکت پیدا کنید. قبل از تعریف چشم ­انداز آینده باید موقعیت فعلی و محدودیت های خود در بازار را به خوبی درک کنید »

acer در مواجهه با مشکلات فروش و برای افزایش درآمدزایی، استراتژی­ هایی در پیش­ گرفت. برای این­کار acer قطعات مختلف را برای مونتاژ به 32 موقعیت مختلف در جهان می ­فرستاد. با این استراتژی قطعات گران قیمتی مانند cpu و hard drive در کشور مقصد یافت می­شد. این استراتژی باعث کاهش هزینه ی تولید و در مقابل بالا نگهداشتن کیفیت محصولات شد.

در سال 1995 شرکت acer توانست برند شماره­ یک فروش لپ ­تاپ در کشورهای فیلیپین، تایلند، شیلی، مکزیک، اروگوئه و تایوان شود و با کنار زدن Toshiba و HP جایگاه نهمین تولیدکننده ­ی جهان را به خود اختصاص دهد. acer مسیر پیشرفت خود را ادامه داد تا آنجا که امروزه در جایگاه چهارم تولیدکندگان لوازم الکترونیکی قرار دارد.

Acer چگونه در بازار جهانی جایی برای خود بازکرد؟

سرمایه گذاری ها و محصولات شرکت acer

  • سال 1988: مالکیت شرکت Counterpoint Computers
  • سال 1990: مالکیت شرکت Altos Computer
  • سال 1993: مالکیت بخش کامپیوترهای شخصی در Commodore International
  • سال 1997: مالکیت بخش notebook در شرکت Texas Instruments
  • سال 2007: در این سال شرکت acer اعلام کرد برای خرید رقیب آمریکایی خود، شرکت Gateway برنامه ­ریزی کرده ­است. یکی از برندهای خریداری شده، برند eMachine بود. مدبرعامل سابق acer، جی.تی وانگ این اقدام را “محکم کردن جای پا” در بازار ایالات متحده خوانده بود.
  • سال 2008: خرید 75% از سهام شرکت آلمانی Packard Bell
  • سال 2008: خرید شرکت تایوانی E-Ten
  • سال 2009: خرید9/29% سهام شرکت ایتالیایی Olidata
  • سال 2010: امضای قرارداد همکاری مشترک تولید کامپیوترهای شخصی با شرکتFounder Technology
  • سال 2011: خرید شرکت iGware برای ورود به بازار فناوری ­های ابری
  • سال 2015: خرید برند تولید ابزارهای مسیریابی دوچرخه GPS cycling computer
  • سال 2015: سرمایه ­گذاری در شرکت استارت­اپی محصولات رباتیک jibo
  • سال 2016: خرید شرکت ساخت دوربین­ های بیسیم برای حیوانات خانگی به نام Pawbo
  • سال 2017: تبدیل شدن شرکت acer به بزرگترین سهامدار شرکت تایوانی AOPEN

محصولات برجسته­ ی acer :

  • سری Extensa: مجموعه لپ­ تاپ های acer با کاربری تجاری، مناسب برای استفاده در ادارات.
  • Acer Iconia: تبلت­های acer که اولین بار در یک کنفرانس خبری جهانی در نیویورک در سال 2010 رونمایی شدند.
  • acer Aspire: مجموعه کامپیوترهای شخصی acer مناسب برای کاربری خانگی
  • acer Travelmate: مجموعه notebook های acer برای فعالیت­های روزانه
  • acer Predator: لپ­ تاپ­ های قوی مناسب بازی­های کامپیوتری

مشارکت در GreenPeace:

در سال 2005 شرکت acer در بیانیه ­ای اعلام کرد که از این به بعد این شرکت محصولات خود را تحت گواهینامه­ ISO 1400 تولید خواهد کرد. در سال­ های بعدی، در سال 2012، acer به گروه شرکت­های حامی GreenPeace پیوست و رتبه­ چهارم را به خود اختصاص داد. GreenPeace یک قرارداد جهانی برای رعایت اصول محافظت از محیط زیست در تولیدات است. بر طبق این قرارداد استفاده از مواد مضر برای محیط زیست در ساخت لوازم الکترونیکی مانند PVC غیرمجاز است.

در سال 2005 شرکت acer در بیانیه ­ای اعلام کرد که از این به بعد این شرکت محصولات خود را تحت گواهینامه­ ISO 1400 تولید خواهد کرد. در سال­های بعدی یعنی در سال 2012، این شرکت به گروه شرکت­ های حامی GreenPeace پیوست و رتبه­ چهارم را به خود اختصاص داد.

سیر تکاملی لوگوی شرکت acer

Acer چگونه در بازار جهانی جایی برای خود بازکرد؟

تمام شرکت­ های جهان به دنبال راهی برای شناساندن برند خود به جهان هستند. داشتن یک لوگوی مناسب که در اولین نگاه نظر مخاطب را جلب کند، حتما بهترین راه است. در آخرین لوگوی acer، نام شرکت به رنگ سبز است. رنگ سبز از دو رنگ آبی و زرد تشکیل شده است. این رنگها نشانگر انرژی زیاد و آرامش هستند. سبز روشن همچنین نشانگر تازگی، هماهنگی و اصالت است.

فعالیت  شرکت acer در حال حاضر

اگرچه  شرکت acer کار خود را تنها با 25000 دلار سرمایه­ اولیه و 7 نفر ایده ­پرداز شروع کرد. درحال حاضر بالغ بر 7000 نفر کارمند در سراسر جهان و ارزش تجاری در حدود 240 میلیارد دلار دارد. acer هم اکنون در 70 کشور جهان از جمله استرالیا، کشورهای اروپایی و جنوب شرقی آسیا فعالیت می کند.

استن شی: «وقتی می­خواهید تجارتی را پایه ­ریزی کنید باید به کشورهای دیگر وابسته باشید این اقتصاد جهانی است. »

از اواخر سال 2019 با شیوع بیماری کوید-19، acer نیز مانند سایر تجارت­ های جهان با بحران روبرو شد. اما پس از گذشت چند ماه از شیوع این ویروس و تغییرات سبک زندگی و کار، نیاز جهان به ابزارهای الکترونیک افزایش یافت. شرکت acer  توانست با عرضه بیشتر تبلت ­­های خود رکود ماه­ های قبل را کمی جبران کند. در این مسیر کامپیوترهای شخصی خانگی و  لپ­تاپ­ های مناسب برای بازی نیز acer را یاری کردند.

به تعبیر یکی از مقامات acer «با این حال که نیمه­  اول سال 2020 به سختی گذشت اما در خانه ماندن ماده­  اولیه ­ای است که باعث تاثیرات مثبت بلند مدت بر روی بازار مصرف­ کننده می­شود. »

اگر این مقاله از سامانه استوکستان کافی نبود، درباره تاریخچه شرکت acer در ویکیپدیا بیشتر بخوانید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =