مقالات

تاریخچه پیدایش و برگزاری نمایشگاه الکامپ

تاریخچه پیدایش و برگزاری نمایشگاه الکامپ

برای توضیح در خصوص نمایشگاه الکامپ بهتر است ابتدا نگاهی به تاریخچه پیدایش نمایشگاه بیندازیم. اصلا چه شد که پدیده ای به نام نمایشگاه به وجود آمد و ریشه این امر از کجاست؟ در گذشته امکان خرید کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم مانند امروز وجود نداشت. در واقع مغازه و بازار به شکل امروزی وجود نداشت. امکان دسترسی به کالاها امری آسان نبود، به همین دلیل صاحبان کالاها و مشاغل در محل هایی گرد هم جمع می شدند و نسبت به عرضه و ارائه خدمات خود اقدام می کردند. هرچند این شکل از ارائه معنای نمایشگاه به شیوه امروزی را نمی دهد، ولی تداوم این امر در طی سالیان منجر به شکل گیری نمایشگاه های امروزی شده است. تا جایی که امروز نمایشگاه، محلی برای تبادل اطلاعات روز، دستگاه های جدید، فناوری های مدرن و تکنولوژی شده است.

تا قبل از سال 1851 میلادی نمایشگاه های پراکنده ای با عناوین مختلف در سراسر جهان برگزار می شد. اولین نمایشگاه به شکل امروزی که به صورت جدی فعالیت کرد، نمایشگاهی در هاید پارک شهر لندن در محلی به نام کریستال پالاس برگزار شد. عنوان این نمایشگاه “نمایشگاه بین المللی کالاهای ملل جهان” بود و حدود 14000 غرفه دار در آن حضور داشتند. جالب است بدانید که کشور ما، ایران نیز در فضایی حدود 92 متر مربع یکی از غرفه داران بود. سالنی که برای این نمایشگاه آماده شده بود با تکنولوژی قطعات منفصله که تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز محسوب می شد ساخته شده بود.

چگونگی شکل گیری و گسترش نمایشگاه الکامپ در ایران

همه می دانیم که کامپیوتر بزرگترین اختراع بشر در دهه های اخیر بوده است. علم کامپیوتر امروزه به شکلی بسیار گسترده و فراگیر در همه ابعاد زندگی ما حضور دارد و در وسایل ما مورد استفاده قرار گرفته است. از کوچکترین اسباب بازی های کودکان تا صنایع بزرگ، که این امر ناشی از انقلابی بزرگ در تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر است. همین گستردگی و پیشرفت روزافزون علوم کامپیوتر موجب شد تا متخصصان این امر به فکر تعامل بیشتر با همکاران، تولیدکنندگان و مخترعین این حرفه و همچنین آشنایی و ارتباط هرچه بیشتر مردم با این صنایع بیفتند. بدین منظور اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی کردند که همه ساله برگزار شود.

از معروف ترین نمایشگاه های مشابه الکامپ که در دیگر نقاط دنیا برپا می شوند می توان به نمایشگاه سبیت آلمان که مهمترین نمایشگاه بین المللی دنیا در حوزه کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات است اشاره کرد. همچنین نمایشگاه جیتکس که از سال 1981 در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار می شود، عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت ICT در خاور میانه را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه نمایشگاه الکامپ در ایران

نمایشگاه الکامپ اولین بار در سال 1369 و با نام نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات ایران فعالیت خود را شروع کرد. البته در آن زمان این نمایشگاه همه ساله انجام نمی شد و حدودا دو سال یک بار برپا می شد. حدودا ده سال بعد صنعت برق از این نمایشگاه جدا شد و به صورت مجزا فعالیت کرد. پس از آن صنعت مخابرات هم اقدام به برگزاری نمایشگاه جداگانه تحت عنوان نمایشگاه تلکام نمود.

بدین ترتیب با حذف این دو صنعت نمایشگاه کامپیوتر با عنوان الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک و نام اختصاصی الکامپ فعالیت خود را ادامه داد. تا سال 1379 مسئولیت برگزاری نمایشگاه با شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران بود و از آن به بعد با مشارکت بخش خصوصی همراه بود. در این میان برگزاری نمایشگاه چند سالی هم به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شد. امروزه اما مسئولیت برپایی این نمایشگاه که شکل روتین یک ساله هم به خود گرفته بر عهده سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور است.

نمایشگاه بین المللی الکامپ که صنایع مربوط به حوزه رایانه، الکترونیک و تجارت الکترونیک را شامل می شود، فرصتی برای ارائه محصولات IT از سخت افزار و نرم افزارهای مختلف گرفته تا انواع پلتفرم ها و دیگر تکنولوژی های دیجیتالی است. الکامپ توانسته است عنوان چهارمین نمایشگاه معتبر بین المللی و بزرگ ایران را پس از نمایشگاه های صنعت تهران، فرش و نمایشگاه های حوزه نفت و گاز را به دست آورد. هدف از برگزاری نمایشگاه الکامپ در ایران و جهان علاوه بر معرفی محصولات، به نمایش گذاشتن تغییرات تکنولوژی و بهبود کارکرد آنها است. همچنین امکان داد و ستد محصولات را برای صنایع بیشتری فراهم می کند و به نوعی محصول را راحت تر در اختیار کاربر قرار می دهد.

روند پیشرفت نمایشگاه الکامپ و مراحل آن تا به شکل امروزی دربیاید

از سال 75 نمایشگاه الکامپ رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و توانست مساحتی به وسعت 20 هزار و 925 متر مربع را به خود اختصاص دهد. نمایشگاه در این سال توانست 392 شرکت کننده داشته باشد که از این تعداد 38 شرکت خارجی بودند. در سال 80 این تعداد به 400 شرکت افزایش پیدا کرد و تعداد شرکت کنندگان خارجی نیز به 80 رسید. شروع پیشرفت نمایشگاه الکامپ در واقع بعد از این سال ها بود. به طوری که با محاسبه کارشناسان الکامپ در سال 83 توانسته بود به رشد 50 درصدی خود برسد. در سال 1384 به دلیل مقارن شدن تاریخ برگزاری الکامپ با زمان انتخابات ریاست جمهوری استقبال خوبی از نمایشگاه به عمل نیامد. با این وجود برخی غرفه ها به دلیل آوردن اینترنت به غرفه ها توانستند پیشرفت چشمگیری در این زمینه برای نمایشگاه الکامپ داشته باشند.

نمایشگاه الکامپ از سال هشتاد و پنج به بعد

سال 1385 هم آورده مناسبی برای نمایشگاه به همراه نداشت، اما در سال 1386 برگزاری همزمان دو نمایشگاه الکامپ و تلکام سبب هرچه بیشتر دیده و شنیده شدن این دو نمایشگاه شد و به نسبت سال های قبل با استقبال خوبی مواجه شد. سال 1387 برای اولین بار اینترنت وای فای در اختیار غرفه داران قرار گرفت. این رشد و پیشرفت ادامه داشت تا جایی که در سال 1388 نمایشگاه های الکامپ و تلکام دریچه ای برای ارائه انواع محصولات ICT شدند تا جایی که رتبه نخست از نظر وسعت و رتبه دوم از نظر میزان مخاطب در بین سایر نمایشگاه های کشور شدند.

حوزه بازی های رایانه ای از سال 1389 به نمایشگاه الکامپ اضافه شدند. در سال 1390 الکامپ با برگزاری انواع کارگاه های آموزشی توانست گام موثری در افزایش بار علمی نمایشگاه بردارد. به علاوه اینکه بخش دولتی هم حضور پررنگ تری در نمایشگاه داشت. با ظهور و گسترش شرکت های سرویس دهنده اینترنت جهشی تازه در فضای آنلاین کشور به وجود آمد به طوری که در نمایشگاه سال 1391، 70 درصد فضای نمایشگاه شرکت های فعال در این حوزه و همچنین تولید کنندگان اپلیکیشن ها و نرم افزارها بودند.

نقطه عطف نمایشگاه الکامپ

نقطه عطف نمایشگاه الکامپ در دوره بیست ویکم یعنی سال 1394 رخ داد که عاملش اختصاص 3000 مترمکعب به 80 استارتاپ بود. در حال حاضر این بخش با نام الکام استارز به عنوان پرطرفدارترین بخش نمایشگاه حساب می شود. این رشد ادامه داشت تا جایی که در سال 1395 شاهد حضور بیش از 200 استارتاپ از 25 استان کشور بودیم. در سال 1396 زمان برگزاری الکامپ به تابستان منتقل شد. 338 استارتاپ در این نمایشگاه حاضر شدند و توانستند با ارائه پیشرفت های خود در کسب و کار مربوطه قدم موثری در رشد خود بردارند. افزایش حضور استارتاپ ها در الکامپ 1397 به میزان 400 استارتاپ رسید. همچنین شاهد پدیده ای تازه با عنوان الکام تاکز که با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه های کشور شکل گرفته است بودیم.

نمایشگاه الکامپ در هر دوره با شعاری جدید در حوزه  ICT  صورت می گیرد  و سعی در جهت دادن هرچه بیشتر تبادل اطلاعات در عرصه علوم نوین کامپیوتری و فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. پیش بینی می شود که با توجه به روند رو به رشد بازار IT و استقبال خوب مردم از این حوزه شاهد پیشرفت هرچه بیشتر نمایشگاه الکامپ باشیم.

پانوشت: نمایشگاه الکامپ، تاریخچه نمایشگاه های بین المللی، نمایشگاه های جهانی، تاریخچه الکامپ، نمایشگاه تلکام

مطالب تکمیلی نمایشگاه الکامپ در ویکیپدیا

دیدگاهتان را بنویسید