مقالات

داستان سامسونگ از صادرات مواد غذایی تا تسخیر بازار اسمارت فون ها

داستان سامسونگ از صادرات مواد غذایی تا تسخیر بازار اسمارت فون ها

سامسونگ ، برندی معتبر که در بین همه مردم جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است و توانسته جایگاه خود را به عنوان یک برند معتبر تثبیت نماید. در این مقاله از استوکستان قصد داریم شما را با تاریخچه و سیر پیشرفت این برند معروف آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید. این شرکت، یک ابر شرکت کره ای است که مرکز اصلی آن واقع در سئول پایتخت کره جنوبی است.

اگر چه بیشتر افراد برند سامسونگ را با لوازم الکترونیکی آن می شناسند، ولی فعالیت این شرکت فقط محدود به این حوزه نمی شود. شاید جالب باشد بدانید سامسونگ، فعالیت خود را با صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین آغاز نمود. در واقع این شرکت بعد از سه دهه فعالیت وارد حوزه الکترونیک شد. در حال حاضر ابر شرکت سامسونگ، علاوه بر الکترونیک و لوازم دیجیتال در حوزه هایی از قبیل کشتی سازی، بیمه اتومبیل فعالیت دارد.

همچنین بخوانید در مورد تاریخچه شرکت acer

موسس شرکت سامسونگ، آغاز فعالیت شرکت و زمینه های فعالیت

موسس شرکت سامسونگ، شخصی به نام لی بیونگ چول بود که در سال 1938 اقدام به تاسیس سامسونگ کرد. او فعالیت شرکت را با 40 کارمند و کارگر آغاز کرد و همانطور که قبلا گفته شد در زمینه صادرات مواد غذایی خشک و ماهی فعالیت خود را آغاز کرد.

سال های ابتدایی شرکت با موفقیت های زیادی همراه بود. سامسونگ، در زبان کره ای به معنی سه ستاره است که منظور از سه توان و بزرگی و ستاره به نشانه جاودانگی به کار رفته است. پس از این دوره سامسونگ، در دوره ای 10 ساله به رشد قابل توجهی رسید و یکی از 10 شرکت برتر کره شد.

 

شرکت سامسونگ در سال 1938

تقریبا از سال 1969 این شرکت توجه خود را معطوف به حوزه الکترونیک نمود که توانست فعالیت خود را تحت عنوان زیر مجموعه ای به نام سامسونگ الکتریک ادامه دهد. اولین محصولات این شرکت تلویزیون، ماشین حساب، یخچال و لباس شویی بود.

لی بیونگ چول در سال 1987 درگذشت و بعد از او مدیریت گروه را لی کان هی پسر او به عهده گرفت. از این زمان به بعد این شرکت به چهار گروه اصلی تقسیم شد. سامسونگ گروپ مهم ترین این ها بود که بسیاری از زیرمجموعه ها هم زیر نظر همین قسمت بودند. بخش های دیگر شرکت های شینسگائه، سی جی و هانسول بودند که البته با شروع دهه 2000 این سه به طور کامل جدا شدند و به طور مستقل فعالیت خود را ادامه دادند.

در دهه 1990 گسترش جهانی سامسونگ، بیش از پیش و به طور جدی در پی گرفته شد و اولین کارخانه خارج از کشور سامسونگ در کشور پرتغال که تولید تلویزیون می کرد احداث شد. در سال 1993 لی کان هی رئیس هیئت مدیره فعلی سامسونگ، تصمیم گرفت که کمی از شرکت را کوچک کند. به همین دلیل 10 زیر مجموعه سامسونگ گروپ را فروخت و تمرکز اصلی شرکت را روی الکترونیک گذاشت.

روند  ورود سامسونگ به بازار الکترونیک

در سال 1970 سامسونگ، با همکاری شرکت ژاپنی به نام NEC برای تولید محصولات خانگی و لوازم صوتی وارد همکاری شد. در 1980 سامسونگ، یکی از مهمترین قدم های خود را در زمینه الکترونیکی شدن برداشت. شرکت هانگوک در شهر گومی را خریداری کردند و به این ترتیب وار صنعت مخابرات شدند.

در ابتدای فعالیت روی تولید سوئیچ های مخابراتی کار می کردند و سپس وارد تولید دستگاه فکس و موبایل هم شدند. این در واقع اولین پله ورود این شرکت به صنعت موبایل شد.

در سال 1988 اولین محصول سامسونگ، در حوزه موبایل روانه بازار شد. انحصار بازار موبایل در آن زمان در اختیار موتورولا بود. تا سال 2000 سامسونگ توانست 10 درصد بازار موبایل را به خود اختصاص دهد.

اولین گوشی های موبایل تولید شده توسط این شرکت به حدی بی کیفیت بودند که مدیر عامل دستور از بین بردن آن ها را داد! در واقع با این کار خود نشان داد که کیفیت محصول تا چه اندازه برایش مهم است. این بی کیفیتی تا میانه های سال 2000 ادامه داشت.

 

اولین گوشی تولید سامسونگ

اولین صفحه نمایش LCD تولیدی سامسونگ در سال 1995 تولید شد و 10 سال پس از آن سامسونگ بزرگ ترین تولیدکننده LCD جهان شد.در سال 2006  سامسونگ و سونی با همکاری هم شرکت S-LCD را تاسیس کردند که بزرگترین تولیدکننده LCD در جهان بود.

سونی رقیب ژاپنی سامسونگ سرمایه گذاری زیادی را در این حوزه انجام نداده بود، به همین دلیل در سال 2011 سامسونگ تمامی سهم سونی را خریداری کرد و مالک کل شرکت S-LCD شد.

اولین کامپیوتر تولیدی سامسونگ

 

آینده نگری

سامسونگ بعد از این، به فکر تاسیس شرکت خودروسازی و فعالیت در این زمینه افتاد. به عقیده لی کان هی از آنجایی که این صنعت ترکیبی از صنایع دیگر است پتانسیل های پیشرفت زیادی دارد.

ابتدا خواست که شرکت کیا را به سامسونگ گروپ ملحق کند که موفق نشد. به همین خاطر شرکت سامسونگ موتورز را در سال 1994 به عنوان یک شرکت مستقل ثبت کرد. همچنین در سال 1996 به عنوان زیرمجموعه یک شرکت تولید ماشین آلات سنگین و با عنوان samsung commercial vehicles  شروع به کار کرد. هر چند به دلیل شروع بحران اقتصادی آسیا در این سال ها نتوانست در این زمینه موفقیتی کسب نماید.

به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت که اقدام به فروش بخش خودروسازی خود کند. اول قرار بود که دوو بخرد که موفق نشد. هیوندای خریدار بعدی بود که به دلیل به توافق نرسیدن با مدیران سامسونگ این معامله انجام نشد. در آخر شرکت فرانسوی رنو 70 درصد سامسونگ موتورز را خریداری کرد. البته بخش تولیدات ماشین های سنگین جزو معامله نبود این بخش هم در سال 200 دچار ورشکستگی شد.

سامسونگ پرچمدار محصولات الکترونیکی در قرن 21

سلطه سامسونگ بر بازار را را شاید بتوان با تاسیس یک مرکز برنامه نویسی در ورشو لهستان مصادف دانست. این اولین اقدام برای ورود حرفه ای تر به بازار موبایل و تجهیزات هوشمند بود.

نام اولیه این شرکت Samsung Solstice بود که امروزه آن را با عنوان سامسونگ گلکسی می شناسیم. سامسونگ الکترونیکس در سال 2012 توانست به سلطه چندین ساله نوکیا در این بازار پایان دهد و بزرگ ترین تولیدکننده گوشی در جهان شود.

برنامه ریزی و هدف بلند مدت سامسونگ، علی الخصوص زیرمجموعه سامسونگ الکترونیکس بازار قطعات الکترونیک بوده است. از اواسط دهه 2000 تمرکز خود را در این حوزه به جای رساندن مستقیم قطعات به دست مشتری بر تولید قطعات برای دیگر شرکت ها متمرکز کرد.

جایگاه فعلی این شرکت از همینجا شروع شد که توانست با پیشی گرفتن از سونی که برترین شرکت تولیدکننده قطعات الکترونیکی بود حاصل گردد. اکنون در سال 2020 میبینیم که سامسونگ به این هدف خود دست یافته است و بزرگ ترین تولید کننده گوشی هوشمند در جهان است.

برترین محصولات سامسونگ در حوزه دیجیتال

سامسونگ الکترونیکس پردرآمدترین و بزرگ ترین زیرمجموعه سامسونگ است. مرکز این شرکت در شهر سوون کره جنوبی است و درآمد آن سالانه 225 میلیارد دلار تخمین زده شده است. مجموعه های تولیدی سامسونگ الکترونیکس در 80 کشور دنیا قرار دارند و حدود 309 هزار کارمند در این مجموعه فعالیت دارند.

در تاریخچه 80 ساله سامسونگ محصولات متنوعی را در بازارهای مختلف شاهد بودیم که بخش اعظم و بیشتر این محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بوده است در ادامه به برترین محصولات سامسونگ در این حوزه اشاره می کنیم.

صفحه نمایش های LED و LCD

سامسونگ همواره یکی از برترین ها در تولید پنل های نمایشی بوده است.شرکت سامسونگ دیسپلی زیر مجموعه اصلی سامسونگ در این حوزه است که از فناوری خاص خود به نام AMOLED بهره می برد که در گوشی های هوشمند به کار می رود.

در سال 2010 پنل های سوپر امولد با معرفی گوشی های Wave S8500 و i9000 معرفی شد. یک سال بعد از آن هم پنل های سوپر امولد پلاس عرضه شدند که نسبت به نسل قبلی خود روشن تر و نازک تر بودند.

 

در اواسط دهه 2010، سامسونگ به پیشرفت های چشمگیرتری در تولید صفحات نمایش با ضخامت کم دست یافت. طوری که در سال 2007 تلویزیون ال سی دی با ضخامت 10 میلی متر را به بازار عرضه کردند. یک سال پس از آن هم تلویزیون با ضخامت 7.9 میلی متر به بازار عرضه شد.

البته توجه سامسونگ فقط روی نازک تر کردن صفحات نبود بلکه به کیفیت آن ها نیز توجه ویژه ای داشت. در سال 2009 محصول خود به نام Needle Slim را با ضخامت 3.9 میلی متر به دنیا معرفی کرد. عرضه پنل های خمیده سامسونگ در سال 2013 نشان از عزم راسخ این شرکت بر سلطه بر بازار بود.

تلویزیون

تقریبا از سال 2005 این شرکت بر این بازار مسلط شد و تا سال 2009 31 میلیون تلویزیون تخت فروخته شد. در سال 2007 اولین سری از تلویزیون های سامسونگ با قابلیت اتصال به اینترنت عرضه شدند که به Samsung Smart TV معروف هستند. سال 2010 نقطه عطف شرکت سامسونگ در عرضه تلویزیون بود که این امر با تولید تلویزیون های اچ دی سه بعدی که در نمایشگاه CES 2010 معرفی شدند صورت گرفت.

لپ تاپ و کامپیوتر

در این بازار اگر چه سامسونگ، تلاش کرده است تا از رقبا عقب نماند اما نتوانسته آنچنان که باید سهمی در این بازار کسب نماید. تولید اولین کامپیوتر به سال 1983 با نام SPC-1000 بر می گردد. اما گام های مهم تر از سال 1996 و با عرضه اولین کامپیوتر مجهز به صفحه کلید ارگونومیک با نام Sens 810 برداشته شد. با شروع قرن 21 فعالیت جدی خود را در بازار لپ تاپ شروع کرد.

لپ تاپ های سامسونگ در ابتدا

سال های بعد از 2010 سامسونگ، موفق به عرضه لپ تاپ هایی سبک، نازک و قدرتمند شد. آخرین محصولات سامسونگ در دنیای لپ تاپ ها سری های نوت بوک هستند.Notebok9 Pro ، Notebook 9 و Notebook 9 pen هستند.

گوشی هوشمند و تبلت

می رسیم به معروفترین و مهم ترین بازار محصولات سامسونگ، یعنی گوشی و تبلت هوشمند تا قبل از روی کار آمدن سیستم عامل اندروید سامسونگ سهم چندانی در بازار تلفن های همراه نداشت. اما بعد از این که گوگل سیستم عامل اندروید را معرفی کرد سامسونگ با مراجعه به آن توانست از سیستم عامل اندروید در موبایل های خود استفاده کند و بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد.

 

سامسونگ به عنوان یک برند موفق در بازار گوشی هوشمند شناخته می شود. محصولات اصلی و به نوعی پرچم دار سامسونگ در دنیای موبایل با سری اس شناخته می شوند. این برند قدمتی 9 ساله دارد و در واقع نقش اصلی را در موفقیت کنونی سامسونگ دارد که باعث شده است که به عنوان یک رقیب جدی برای آیفون در نظر گرفته شود.

اسمارت فون های سامسونگ امید پررنگی در طرفداران اندروید برای جلوگیری از پیشتازی آیفون در جهان است. سامسونگ بهترین محصولاتش را در سایه  این برند منتشر می کند و توانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند.

تاریخچه گوشی های هوشمند سامسونگ

اولین گوشی هوشمند تولید سامسونگ، در سال 2009 و به نام i7500 عرضه شد. از مشخصات این گوشی می توان به سیستم عامل اندروید 1.5، صفحه نمایش 3.2 آمولد، 128 مگا بایت رم و پردازنده 528 مگاهرتزی کوالکام اشاره کرد. رقیب اصلی سامسونگ در آن برهه اچ تی سی بود.

با پیشرفت سیستم عامل اندروید در سال بعد سامسونگ هم همه تلاش خود را در جهت بهبود محصولاتش به کار بست که از آن جمله می توان به مجهز شدن گلکسی اس به دوربین جلو بود.محبوبیت اصلی سامسونگ در سری گلکسی با معرفی گلکسی S2 در سال 2011 شروع شد.

این گوشی نسبت به گوشی های قبل از خود پیشرفت های محسوسی داشت به عنوان مثال ازصفحه نمایش اختصاصی سوپر آمولد پلاس بهره برد.گلکسی S2 بعد از 5 ماه توانست به فروش 10 میلیون عدد برسد که آماری فوق العاده بود.

پیشرفت سری  گلکسی

گلکسی S3 در 2012 با پیشرفت های قابل توجه نسبت به همتای قبلی خود عرضه شد. طراحی زیبا و صفحه نمایش 4.8  اینچی ویژگی های بارز این محصول بود. در سال های 2015 و 2016 سامسونگ پرچم داران اصلی خود یعنی گلکسی S6 و گلکسی S7 را در دو نسخه معمولی و اج عرضه کرد. نسخه اج قدرت نمایی سامسونگ در طراحی صفحات خمیده را به رخ کشید و از آن به بعد به طور ویژه از آن در گوشی های پرچمدار خود استفاده کرد.

در گلکسی اس 8 دکمه فیزیکی که مرسوم گوشی های سامسونگ بود حذف شد و این نشان از تغییرات اساسی دیگری در گوشی های سامسونگ بود. این گوشی در دو نسخه با صفحه نمایشی 5.8 اینچی در نسخه معمولی و نسخه پلاس با صفحه نمایش 6.2 اینچی به میدان آمد.

آخرین محصولات تا  اواسط  سال 2020

آخرین محصولات عرضه شده سامسونگ در خط تولید گلکسی، سری اس، گلکسی S20+، S20 و S20 Ultra می باشد. این گوشی ها دنیای جدیدی از فناوری موبایل را نشان می دهند. گوشی های گلکسی اس 20 و کلکسی اس 20 پلاس سامسونگ بسیار نوآورانه و خلاقانه هستند. دارای بهترین نمایشگرها، دوربین همه کاره، باتری با قابلیت نگهداری طولانی مدت شارژ و بسیاری از ویژگی های برجسته دیگرش این دو را بسیار محبوب کرده است.

در دنیای تبلت هم سامسونگ همیشه در رقابت با اپل بوده است. اولین تبلت خود را در سال 2010 به بازار روانه کرد. یکی از ابتکاراتی که سامسونگ در ارائه تبلت های خود به کار گرفت ارائه قلم های هوشمند S pen به همراه محصول بود که این محصولات را به یکی از پرفروش ترین ها تبدیل کرد.هر چند که هنوز نتوانسته است به سلطه آیپدها در این بازار غلبه کند. در حال حاضر Galaxy Tab S6 Lite و Galaxy Tab S6 جدیدترین تبلت های سامسونگ هستند.

با نگاهی به وبسایت های ویکیپدیا و زومیت

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 9 =